Tehdy zasáhl do celé věci člověk, který se posléze měl stát vyvržencem a
 zaprodancem národa – byl jím T. G. Masaryk. Užíval si zrovna na Valašsku letní
 prázdniny, když ho zastihl dopis jeho bývalého žáka Sigmunda Münze. Ten jej
 požádal o stanovisko k celé věci. Masaryk odpověděl, navíc svolil, aby jeho
 odpověď byla zveřejněna ve vídeňských novinách Neue Freie Presse. Netušil, že
 tím pohne bahnem ve stojatých vodách českého myšlení. Záhy byl stržen do jednoho
 z největších bojů před rokem 1914. Byl to však bohužel asi poslední boj, který
 vedl proti vlastnímu národu. Podařilo se mu sice vyvrátit pověru o rituální
 vraždě, avšak rasovou a nacionální nesnášenlivost vymýtit zdaleka nedokázal.
 Tento fakt byl pro český národ jistě do budoucna velmi významný. 
  Masaryk žádal revizi procesu. Své výhrady sepsal v listopadu 1899 v brožuře s
 názvem: Nutnost revidovati proces polenský. Odmítal v ní unáhlené soudy,
 žádal důkazy a dovolával se zdravého rozumu. Masaryk ji nenapsal pro židy, nýbrž
 pro český národ. Nechtěl připustit, aby lež se stala hodnotou, na které stojí
 věc národní. Ihned po uveřejnění oné brožury se strhla protimasarykovská kampaň,
 nemající obdoby. Jeho dosavadní přívrženci, ať již studenti, nebo profesoři se
 od něho distancovali. Čelil ostré a nevybíravé krtice tisku. Vyjma realistického
 Času a sociálnědemokratického Práva lidu všechen český tisk byl
 proti němu. 
  Čeští vlastenečtí antisemité, rekrutující se ze všech společenských vrstev,
 začali bouřit proti Masarykovi na ulici. Začal být obviňován z korupce. Šířilo
 se podezření, že Masaryk „byl podplacen židy“. Byl nazýván českým Zolou. Ani
 děti Masarykovy nezůstaly v kampani stranou. Masaryk na tyto útoky odpověděl 11.
 listopadu 1899, kdy v prohlášení uvedl: „Mám právo pozvednout svůj hlas a
 kritikou kutnohorského procesu upozornit českou veřejnost, v jakém přímo
 patologickém stavu náš národ se teď nalézá." 
  Promlouval k české veřejnosti, která se utápěla v předsudcích a zlobě.
 Kritikům nakonec odpovídal větou: „Nedám se ukřičet a denuncovat od někoho".
 Tyto Masarykova slova podnítila český živel k demonstracím proti němu. V pondělí
 13. listopadu měl mít Masaryk v Klementinu přednášku, byl však nemocen.
 Studenti, shromáždění v posluchárně, si ovšem demonstraci ujít nechtěli. Vydali
 se tak na pochod k Masarykově bytu v Thunovské ulici na Malé straně. Při něm
 padala slova typu „Ty židovský zaprodanče!", „Hanba!“, „Pryč s ním!“. Poté
 ztropili hluk před okny jeho bytu. Sama Masarykova manželka sešla dolů a nabídla
 demonstrantům, aby šli za Masarykem do bytu. Ti to odmítli. Masaryk také
 dostával spoustu anonymních dopisů. Jako ukázku z nich můžeme ocitovat tuto
 básničku: 
  Masaryčku! Masaryčku!
 Máš velmi úlisnou
 hubičku,
 myslím, že jsi dostal od židáčků 
 pár tisíc na ručičku. 
 Za to
 zasloužíš od národu 
 pár řízných faciček na hubičku. 
 Ještě za svou
 brožurečku 
 máš se soudem oplétačku (…) 
  Zasluhuješ čest a chválu,
 
 ty hanebný židovský vrahu. 
  Zasloužil bys, Masaryčku, 
 jít s
 Hilsnerem na houpačku. 
  Jako anonym si na Masaryka každý troufal, avšak vystoupit z davu a stát proti
 Masarykovi sám za sebe, to nedokázal nikdo. Byla tak opět projevena typická
 vlastnost českého člověka, vyskytující se i v dnešní době: mít svůj vyhraněný
 názor, ale nebýt schopen vést o něm jakoukoliv diskusi. Nadávat a kritizovat vše
 kolem, avšak neumět vystoupit sám za sebe a snažit se něco změnit. Je to právě
 důsledek oné absence demokratičnosti v české společnosti, za kterou je jako
 příčina mylně považována komunistická totalita. 
  Největší demonstrace proti Masarykovi byla uspořádána 16. listopadu. Tehdy ho
 cestou k přednášce očekávalo kolem 1200 studentů i nestudentů. Většina z nich ho
 přišla ukřičet. Aby je bylo slyšet, vysadili z posluchárny okna. Když Masaryk do
 posluchárny přišel, začali skandovat urážející hesla. I přesto se Masaryk svůj
 názor snažil obhajovat, ale když agresivní narážky nepřestávaly, odešel.
 Protimasarykovsky naladěný tisk nad těmito excesy jásal. Katolické listy
 napsaly: „Hanobením rukopisů začal a nyní dospěl až za ochránce vraha.“
 Národní listy zas ocenily českou mládež za její uvědomělost. 
  I po tomto odporném incidentu se Masaryk nevzdal, dál za pravdu bojoval.
 Zanedlouho poté lékařská fakulta české univerzity uveřejnila domněnku, že se
 nejednalo o rituální vraždu. Masarykovi se podařilo vynutit si revizi celého
 procesu. Nové soudní řízení nakonec rozhodlo stejně: trest smrti, aniž se
 sebemenší účast na vraždě Hilsnerovi dokázala. Rozhodnutí císaře Františka
 Josefa změnilo nakonec trest smrti na doživotí. 
  V roce 1918 byl Hilsner propuštěn z vězení, jeho život byl nadobro zkažen.
 Lidskou nesmyslností, českou nacionální a rasovou nesnášenlivostí byl promarněn
 lidský život. Po deseti letech na svobodě zcela opuštěn, zmítán velkou bídou
 Hilsner zemřel. K vraždě se na smrtelném loži přiznal bratr zavražděné. 
  Úkolem této črty nebylo rozebrat události kolem oné domnělé rituální vraždy,
 nýbrž připomenout, jakých excesů se nejen obyčejný lid, nýbrž i česká
 inteligence dopouštěli na přelomu 19. a 20. století, v době, kdy jakýsi národní
 cíl byl postaven nade vše. 
 Literatura:
  Bauer, Jan a kol.: Češi na cestě stoletím, Agave, Český Těšín 2001 
  Dvořáková, Zora: Než se stal prezidentem, Nakladatelství Eva, Praha 1997 
  Kovtun, Jiří: Tajuplná vražda, Sefer, Praha 1994 
  Opat, Jaroslav: Průvodce životem a dílem T. G. Masaryka, Ústav T. G.
 Masaryka, Praha 2003